עמוד הבית > %D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%AA%D7%94%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%97%D7%A6%D7%A8%20%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%98%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%AA
תרומתה של חצר גרוטאות להתפתחות

תרומתה של חצר גרוטאות להתפתחות

חצר גרוטאות: במעונות מחוז צפון מתקיים תהליך של פיתוח "חצר גרוטאות". על מנת להתמקצע וליישם כלי ייחודי זה, שמקורו בחינוך הקיבוצי, עברו 6 צוותים, מהיישובים טורעאן, עכו, שלומי וינוח-ג'את, השתלמות בנושא. בעקבות ההשתלמות בששת המעונות קיימת חצר גרוטאות שבה פועלים באופן יומיומי מותאם, בהתאם לנוהל בטיחות של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.

תרומתה של חצר גרוטאות להתפתחות
בחצר קיימת סביבה עשירה, מגוונת אשר עונה על הצורך של הילדים לנוע, לפעול, ליצור, לשתף, לבחור וליהנות. החצר מתייחסת הן אל הסביבה הפיזית והן אל הסיבה החברתית ומשקפת עבור הילד את המציאות ובכך עוזרת לו בהבניית מציאות משלו.
מטרת החצר היא לייצר תנאים מתאימים לפעילות ולמידה.
מגוון החפצים והחומרים בחצר הגרוטאות מזמנת לילד הפועל בה התנסות רחבה, מעמיקה בתחומי החיים השונים המספקת חוויה חושית כוללת. החצר מקלה על הילד במעבר בין המציאות לבין הייצוג, משום שהיא קרובה למציאות בתנועות ובחפצים אך איננה המציאות הממשית של המבוגר.
הפעילויות בחצר הגרוטאות מגוונת: פעילות יחידים- פעילות קבוצות קטנות, פעילות הנמשכת דקות ספורות – פעילות הנמשכת ימים. כל הפעילות בחצר תהיה אשר תהיה מזמנת אפשרויות רבות אותן הילד מחפש ואליהן נמשך.

למעשה, החצר תורמת לילד בכלל תחומי ההתפתחות שלו:
פתרון בעיות: השימוש החופשי בציוד, מעלה בפני הילד בעיות שונות עימם הוא צריך להתמודד ומזמנת לו אפשרויות רבות למציאת פתרונות. 
פורקן בונה: חצר הגרוטאות מזמנת לילד אפשרויות רבות להוצאת ופריקת כח פיזי ונותנת מענה חיובי ליצרים שונים.
מוטוריקה: שכלול ופיתוח יכולות מוטוריות תוך התנסות והכוונה למוטוריקה של תנועות מבחינות ומוטוריקה גסה. 
אינטראקציה חברתית: הפעילות בחצר מזמנת יחסי גומלין בין קבוצות השווים הפועלים בה. הילד נפגש עם נורמות החברה דבר שעשוי לעזור לו להשתלב טוב יותר בחברה. ארגון החצר כסביבה ממוקדת וצפופה תורמת ליחסי גומלין בקבוצה. 
יצירתיות: חצר הגרוטאות מהווה אתר חינוכי סביבתי ועשויה לחזק בילדים תהליך פעילות יצירתי. היצירתיות תתאפשר כאשר נוצר מפגש בין עולם הילד לבין העולם הסובב אותו. תוך כדי עשייה מפעיל הילד את דמיונו במטרה להתנתק מהשימוש המקובל והמוכר בחפץ וליצור עימו צירופים חדשים המותאמים לצורכי פעילותו. 
תחומי דעת: בחצר הגרוטאות נכללים כל תחומי הפעילות בצירופים ושילובים שונים, כך משכלל הילד את מיומנויותיו וכישוריו. לדוגמא: פעילות בנייה, פעילות דרמטית, מעשי קישוט והרכבה, פעילות קוגניטיבית: פתרון בעיות בתחום החשבון וההנדסה, ניסויים על חומרים ובמכניקה ופעילות חברתית.
עיבוד חוויה והפעלת כלל החושים: הפעילות בחצר מאפשרת לילד חופש לעבד חוויות בדרכים שונות. החפצים בחצר מעוררים את החושים והחוויות של הילד, החצר יכולה לתת ביטוי להתרחשויות בזיכרון. 
עצמאות, תחושת מסוגלות ובטחון עצמי: בעקבות פעילות בחצר הילד חש תחושת מסוגלות, "אני יכול", "אני עושה". פעילות זו מאפשרת לילד להוביל, מעודדת את יוזמתו ונותנת לו הרגשה של שליטה במציאות. 
הגמשה שכלית: פעילות בחצר גרוטאות מפתחת הגמשה שכלית אצל הילד. אופי הפעילות הוא חופשי ומאפשר לחולל שינויים במרחב. כך כל יום ילד צריך להסתגל מחדש (בפער האופטימלי) למציאות משתנה ומתחדשת.

מתוך הספר: "אמא תראי זה אמיתי חצר הגרוטאות כמשל לחינוך בילדות המוקדמת" מאת מלכה האס וצילה גביש.

 

חצר גרוטאות - הגן הקסום שלומי

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות


חצר גרוטאות - גן עדן טורעאן

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות גן גרוטאות

גן גרוטאות  גן גרוטאות

גן גרוטאות גו גרוטאות

גו גרוטאות גן גרוטאות