עמוד הבית > %D7%A9%D7%A7%D7%A8%20%D7%94%D7%97%D7%9F%20%D7%95%D7%94%D7%91%D7%9C%20%D7%94%D7%99%D7%95%D7%A4%D7%99%20/%20%D7%A8%D7%91%D7%A7%D7%94%20%D7%A4%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%9F
משקרים לילדים כדי להגן עליהם? תפסיקו / רבקה פישמן

משקרים לילדים כדי להגן עליהם? תפסיקו / רבקה פישמן

תודו, מידי פעם כולנו משקרים לילדים שלנו. אנחנו משכנעים אותם שפיית השיניים קיימת, שהטיפול אצל הרופא שיניים לא יכאב, שנוריד אותם מהאוטו אם ימשיכו להפריע לנו בנסיעה ושהגן שעשועים סגור היום. אנחנו משקרים לילדים בשביל להגן עליהם ובשביל לעודד התנהגות טובה. וכן, לפעמים קל לנו לספר שקר לבן מאשר לתת להם להתמודד עם האמת.
לפעמים השקר הלבן חוסך לנו זמן, מקל עלינו ומונע דרמות ועימותים מול הילדים שלנו ולפעמים אנחנו מאמינים שהילדים לא מספיק בשלים לשמוע את האמת.

אז פעם הבאה, לפני שנספר לילדים שלנו שאנחנו מחזירים את כל הצעצועים שלהם לחנות כי השאירו את החדר מבולגן, חשוב לדעת:
להתמודד עם אכזבה היא אחד הכישורים שאנחנו כהורים חייבים ללמד את הילדים שלנו. לכן, לשקר לילדים בשביל למנוע עימות אולי תורם לנו ההורים אבל לילדים זה לא תורם בכלל.
לפעמים אנחנו משקרים לילדים שלנו בזמן שהילדים בכלל יודעים את האמת. שקר כזה יכול לערער את הילד ולגרום לו לפתח ספק לגבי עצמו ולחוסר אמון בסביבה. ילדים יודעים ומבינים יותר מאשר אנחנו יודעים. הם לומדים להקשיב לקול הפנימי שלהם בגיל צעיר ומבדילים בין נכון ללא נכון. הילדים צריכים לסמוך על האינטואיציות שלהם ולתפוס עצמם כמקור נאמן לאמת.
אז איך נוכל להגן על ילדנו גם בלי לשקר להם?
אנחנו צריכים לדעת שאנחנו לא יכולים להגן על הילדים שלנו בכל זמן ומכל אמת. עלינו לקבל את העובדה ששקרים מותירים את הילדים כשהם יודעים את האמת והם תוהים לעצמם מדוע ההורים שלהם משקרים להם.

מהן הטעויות נפוצות שהורים עושים בשביל "להגן על ילדם"?
1. הורים גרושים נוטים לספר לילדים שאמא ואבא עדיין אוהבים אחד את השנייה אבל לא יכולים לחיות ביחד. כדאי שההורים יסבירו את המצב כמו שהוא ולהתמודד עם העובדה שאינם רוצים לחיות באותו הבית.
2. זוגות שמתמודדים עם בעיות בזוגיות לעיתים מספרים לילדים שהכל בסדר. במקום לצייר עולם וורוד, כדאי להסביר לילדים שכרגע אמא ואבא לא מסכימים וזה בסדר כי לכל אחד יש דעה משלו וכל אדם הוא שונה- כמו שאחים רבים לפעמים.
3. הורים לפעמים אומרים לילדים ש"אנחנו עושים הכל לטובתכם" אבל זה לא תמיד כך. למשל, הורים שלא מוכנים להביא כלב או חתול הביתה כי "הם אלרגיים" כשבפועל הם לא רוצים להתעסק עם חיית מחמד בבית כי בסוף היום הם אלה שיטפלו בה. או שההורים לא מסכימים לקנות צעצוע בטענה שזה יקר אבל בעצם זה צעצוע מרעיש שיעשה לנו כאב ראש.
4. אנחנו נוטים כהורים לנסות למנוע מהילדים לשמוע סיפורי זוועות כמו רצח או פיגוע למרות שהילדים שלנו חשופים לחדשות לא פחות מאתנו. במקום לספר את כל הפרטים, אפשר לחסוך מהם פרטים בעייתים ולהסביר שמעשה אלים יכול להיות התנהגות שבה מישהו נפגע ומישהו פגע בלי להסביר שהאירוע היה פיגוע.
5. כאשר בן משפחה קרוב אלינו חולה, הילדים לרוב יודעים את זה. אם לא תשתפו אותם ותשתמשו במושגים שהילדים יכולים להבין, אתם מסתכנים בכך שישמעו חלקים מהסיפור ושיפרשו את אותו בצורה גרועה מהמציאות. נסו לעזור לילד להתמודד ולעבד את המציאות בהתאם לגילו.

חשוב לזכור שילדים מסוגלים להתמודד כמעט עם כל אכזבה, אם תהיה להם מערכת תמיכה. הדבר הוא דו כיווני- אם הילדים חוו שקרים על גבי שקרים הם יתחילו לאבד אמון ולהטיל ספק גם במציאות הפשוטה ביותר.
נסו להימנע ככל האפשר מלשקר לילדים. במידה ובכל זאת שיקרתם ונתפסתם, בקשו סליחה והסבירו כי זה לא היה בסדר מצדכם. הסבירו להם את השיקולים ואת הסיבה לשקר והבטיחו שלא תעשו זאת שוב.


הכותבת רבקה פישמן, מנהלת רשת מעונות היום "התחלה חכמה של החברה למתנ"סים הארצית ופסיכולוגית קלינית.