עמוד הבית > %EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD
התמודדות עם שינויים בגיל הרך

התמודדות עם שינויים בגיל הרך

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אחד מהדברים התומכים את התפתחותם של הילדים בגיל הרך הוא תחושת הביטחון שנובעת מהשגרה היומיומית החוזרת על עצמה. מבוגרים מוכרים שפוגשים מידי יום: בני משפחה, צוות חינוכי, המוכר במכולת, השכנה. סביבה מוכרת: בית, מסגרת חינוכית, גן משחקים, חנות המכולת השכונתית. סדר דברים חזרתי: קימה בבוקר, מסגרת חינוכית, גן משחקים, חזרה הביתה, שינה.
יחד עם זאת כולנו יודעים שהחיים מביאים עימם גם שינויים מסוגים שונים: מישהו לא מוכר שבא לבקר, נסיעה לחופשה, כניסה למסגרת חדשה, מעבר דירה או להבדיל מצבי חירום כמו מלחמה או מגיפה.
ילדים בגיל הרך זקוקים למבוגרים סביבם שיתווכו להם וילוו אותם בהבנת השינויים והשפעתם על מנת שיוכלו לקבלם ולהסתגל אליהם.
מה ניתן לעשות על מנת לסייע לילדים:
• לשתף את הילדים בשינויים לפני שהם קורים. להסביר מה קורה ומה הולך להיות בצורה פשוטה ומותאמת לדוגמא: במעבר בית – נשתדל להראות את הבית לילד נאמר לו איפה הוא יישן, היכן יהיו המשחקים שלו.
• לספר לילד כמה שיותר קרוב לשינוי עצמו.
• לזכור שכל אחד שונה בדרך ההתמודדות שלו, בזמן שלו הוא זקוק ולכן נשתדל להיות סבלניים.
• לתת לגיטימציה לרגשות שעולים סביב השינוי: כעס, דאגה, עצב.
• לשים לב לא ליזום שינוי נוסף שאינו הכרחי בתקופה זו, כל שינוי נוסף יקשה על הילד להסתגל.
• ליצור בתוך השינוי סדר פעולות שחוזר על עצמו שיספק תחושת ביטחון דברים שניתן לחזות אותם בתוך השינוי.
• ילדים מגיבים לשינוי בדרכים שונות. יכול לבוא לידי ביטוי: בחוסר רצון לאכול או לישון, בהצמדות למבוגר או ברגרסיה בתהליך גמילה מחיתול או ממוצץ.
• לפעמים הילדים ידברו על העדפת המצב לפני השינוי אין צורך לחלוק על הילד מוטב להתמקד בשיח אתו ביתרונות המצב הקיים.
• שימו לב לרגשותיכם כלפי השינוי. הילדים ערים לתחושות המבוגרים וקשובים להם. בררו את רגשותיכם במקומות מתאימים כדי שכאשר תלוו את הילדים בשינוי תהיו כמה שיותר שלמים ופנויים אליהם ותעבירו את המסר שניתן להתמודד עם השינוי ואתם כאן עבורם.



ד"ר גלית זנו
מנהלת פדגוגיה ומו"פ
רשת "התחלה חכמה"