עמוד הבית > 5 צעדים בהם ניתן להשפיע על המוח בגיל הרך
5 צעדים בהם ניתן להשפיע על המוח בגיל הרך

5 צעדים בהם ניתן להשפיע על המוח בגיל הרך

 

 

 

 

 

 

 

 

ע"י אינטראקציה (הגש והחזר)  Serve and Return

יחסי מבוגר- ילד רגישים ונענים – עם הרבה אינטראקציות של הלוך וחזור – בונים יסוד חזק במוחו של הילד עבור כל הלמידה וההתפתחות העתידיים. אינטראקציה זו  נקראת (הגש והחזר) "serve and return"  ודרושים שניים כדי לשחק!  בצעו את 5 הצעדים כדי לתרגל (הגש והחזר) "serve and return"  .

אינטראקציות של (הגש והחזר)  "serve and return"   יוצרות רגעים יומיומיים של הנאה והופכים עם התרגול לטבע שני. בתרגול יומיומי של דקות ספורות באינטראקציה מהסוג הזה אתם בונים את היסודות לחיים של ילדים בכל הקשור ללמידה, התנהגות ובריאות וכן את הכישורים שלהם להתמודדות עם אתגרי החיים.

 

1 שימו לב להגשה Serve והצטרפו למיקוד הקשב של הילד

 האם הילד מביט או מצביע על משהו? משמיע קול או שיש בפניו הבעה כלשהי? מניע את ידיו ורגליו הקטנות? זה  serve. המפתח הוא לשים לב במה הילד מתמקד.

אי אפשר לשים לב לזה כל הזמן לכן מצאו את ההזדמנויות במהלך היום, למשל בזמן שמתלבשים או משחקים יחד.

למה?

ע"י תשומת לב להגשה serve תלמדו רבות על היכולות של הילדים, על העניין שלהם ועל צרכיהם. תעודדו אותם לחקור ותחזקו את הקשר ביניכם.

 

 

  Return and serve 2 - החזר והגש על ידי תמיכה ועידוד

 בתוך האינטראקציה נכון להציע לילדים נחמה, לסייע להם, לשחק איתם ולהכיר בהם  ע"י חיבוק ומילה טובה. באמירה או בהבעה ניתן להעביר את המסר "אני רואה". בחיוך או בניד ראש לסמן לילד שאתם רואים את אותו הדבר כמוהו. ניתן גם להרים את החפץ שעליו מצביע הילד ולקרב אותו אליו ובכך להעביר מסר שאנו ביחד.

למה?

עידוד ותמיכה מתגמלים את הילד על הסקרנות וההתעניינות שלו. לא לקבל "החזר" (התייחסות) יכול ליצור מצוקה אצל הילד. כאשר אתם מבצעים "החזר" ל"הגש" של הילד הוא מבין שהמחשבות והרגשות שלו נשמעים ומובנים.

 

 

3 תנו לזה שם

 כאשר אתם מחזירים תגובה ל"הגש" על ידי שיום של מה שהילד רואה, עושה או מרגיש אתם עושים קישור שפתי חשוב במוחו עוד לפני שהוא יכול לדבר או אפילו להבין את המילים. ניתן לשיים כל דבר, אדם, פעולה, רגש או שילוב של הדברים. לדוגמא: אם ילד מצביע על הרגל שלו  אתם יכולים גם להצביע ולהגיד "כן, זו הרגל שלך".

למה?

כאשר אתם משיימים את מה שהילד ממוקד בו אתם עוזרים לו להבין את העולם סביבו ולדעת למה לצפות. שיום גם נותן לילד מילים בהם ישתמש בהמשך ומעביר את המסר שאכפת לכם.

 

  

4 קחו תור...וחכו. שמרו את האינטראקציה הלוך וחזור.

כל פעם שאתם עושים "החזר" ל "הגש" תנו לילד הזדמנות להגיב. אינטראקציה לפי תור יכולה להיות מהירה (מהילד אליכם ושוב בחזרה) ויכולה להמשך לאורך מספר רב של פעמים. לחכות זה קריטי, ילד צריך זמן כדי לתכנן את תגובתו, במיוחד כאשר הוא לומד דברים רבים באותו הזמן. לחכות מסייע להחזיק ולהמשיך את האינטראקציה.

למה?

לקחת תור מסייע לילד ללמוד שליטה עצמית ואיך להסתדר עם אחרים. בעצם זה שאתם מחכים אתם נותנים לילד זמן לפתח את הרעיונות שלו ולבנות יכולות עצמאיות ואת תחושת הביטחון. לחכות מסייע גם להבנת הצרכים של הילד.

 

 

5 תרגלו סופים והתחלות.

 ילד מסמן כאשר הוא סיים או מוכן לעבור לפעילות חדשה. הוא יכול להניח למשחק, לקחת אחד חדש, או להפנות מבט בחיפוש אחר דבר אחר. או שהוא יכול פשוט ללכת מהמקום או להגיד "נגמר". כאשר אתם ממוקדים יחד אתו תוכלו לשים לב כאשר הוא מוכן לסיים את הפעילות ולהתחיל משהו חדש.

למה?

כאשר אתם מוצאים זמן בו הילד יכול להוביל אתם תומכים בו כשהוא חוקר את עולמו ומאפשרים יותר אינטראקציות של הגש והחזר serve and return.

מבוסס על חומרים של המכון להתפתחות הילד באוניברסיטת הרווארד.

 

בהצלחה

ד"ר גלית זנו

מנהלת פדגוגיה ומו"פ