עמוד הבית > 5%20%D7%A6%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%9D%20%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%A4%D7%A2%D7%94%20%D7%A2%D7%9C%20%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%AA%20%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%97%20-%20%D7%A2%22%D7%99%20%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%90%D7%A7%D7%A6%D7%99%D7%94%20(%D7%94%D7%92%D7%A9%20%D7%95%D7%94%D7%97%D7%96%D7%A8)%20%20Serve%20and%20Return
5 צעדים להשפעה על בניית המוח - ע"י אינטראקציה (הגש והחזר)  Serve and Return

5 צעדים להשפעה על בניית המוח - ע"י אינטראקציה (הגש והחזר) Serve and Return

יחסי מבוגר-ילד רגישים ונענים – עם הרבה אינטראקציות של הלוך וחזור – בונים יסוד חזק במוחו של הילד עבור כל הלמידה וההתפתחות העתידיים. זה נקרא (הגש והחזר) "serve and return"  ודרושים שניים כדי לשחק!  בצעו את 5 הצעדים כדי לתרגל (הגש והחזר) "serve and return"  עם ילדכם.

אינטראקציות של (הגש והחזר)  "serve and return"   יוצרות רגעים יומיומיים של הנאה והופכים עם התרגול לטבע שני. בתרגול יומיומי של דקות ספורות באינטראקציה מהסוג הזה אתם בונים את היסודות לחיים של ילדים בכל הקשור ללמידה, התנהגות ובריאות וכן את הכישורים שלהם להתמודדות עם אתגרי החיים.

 

 

שימו לב להגשה Serve והצטרפו למיקוד הקשב של הילד

 

האם הילד מביט או מצביע על משהו? משמיע קול או שיש בפניו הבעה כלשהי? מניע את ידיו ורגליו הקטנות? זה  serve. המפתח הוא לשים לב במה הילד מתמקד.

אי אפשר לשים לב לזה כל הזמן לכן מצאו את ההזדמנויות במהלך היום, למשל בזמן שמתלבשים או משחקים יחד.

למה?

ע"י תשומת לב להגשה serve תלמדו רבות על היכולות של הילדים, על העניין שלהם ועל צרכיהם.

תעודדו אותם לחקור ותחזקו את הקשר ביניכם.

 

 

 

 

 

Return and serve  - החזר והגש על ידי תמיכה ועידוד

 

אתם יכולים להציע לילדים נחמה, לסייע להם, לשחק איתם ולהכיר בהם  ע"י חיבוק ומילה טובה. אתם יכולים להשמיע קול או להביט בהבעה שאומרת "אני רואה". לחייך או להניד בראש כדי לסמן

לילד שאתם רואים את אותו הדבר כמוהו. ניתן גם להרים את החפץ שעליו מצביע הילד ולקרב אותו אליו.

למה?

עידוד ותמיכה מתגמלים את הילד על הסקרנות וההתעניינות שלו. לא לקבל "החזר" (התייחסות) יכולה ליצור מצוקה אצל הילד. כאשר אתם מבצעים "החזר" ל"הגש" של הילד הוא מבין שהמחשבות והרגשות שלו נשמעים ומובנים.

 

 

 

 

 

תנו לזה שם

 

כאשר אתם מחזירים תגובה ל"הגש" על ידי שיום של מה שהילד רואה, עושה או מרגיש אתם עושים

קישור שפתי חשוב במוחו עוד לפני שהוא יכול לדבר או אפילו להבין את המילים. ניתן לשיים כל דבר, אדם, פעולה, רגש או שילוב של הדברים. לדוגמא: אם ילד מצביע על הרגל שלו  אתם יכולים גם להצביע ולהגיד "כן, זו הרגל שלך"

למה?

כאשר אתם משיימים את מה שהילד ממוקד בו אתם עוזרים לו להבין את העולם שסביבם ולדעת

למה לצפות. שיום גם נותן לילד מילים בהם ישתמש בהמשך ומעביר את המסר שאכפת לכם.

 

 

 

קחו תור...וחכו. שמרו את האינטראקציה הלוך וחזור.

 

כל פעם שאתם עושים "החזר" ל "הגש" תנו לילד הזדמנות להגיב. אינטראקציה לפי תור יכולה

להיות מהירה (מהילד אליכם ושוב בחזרה) ויכולה להמשך לאורך מספר רב של פעמים. לחכות זה קריטי, ילד צריך זמן כדי לתכנן את תגובתו, במיוחד כאשר הוא לומד דברים רבים באותו הזמן. לחכות מסייע להחזיק ולהמשיך את האינטראקציה.

למה?

לקחת תור מסייע לילד ללמוד שליטה עצמית ואיך להסתדר עם אחרים. בעצם זה שאתם מחכים אתם נותנים לילד זמן לפתח את הרעיונות שלו ולבנות יכולות עצמאיות ואת תחושת הביטחון. לחכות מסייע גם להבין את הצרכים של הילד.

 

 

 

 

 

 

תרגלו סופים והתחלות.

 

ילד מסמן כאשר הוא סיים או מוכן לעבור לפעילות חדשה. הוא יכול להניח למשחק, לאסוף אחד חדש, או להסתכל למקום אחר בחיפוש של דבר אחר. או שהוא יכול פשוט ללכת מהמקום או להגיד "נגמר" כאשר אתם ממוקדים יחד אתו תוכלו לשים לב כאשר הוא מוכן לסיים את הפעילות ולהתחיל משהו חדש.

למה?

כאשר אתם מוצאים זמן בו הילד יכול להוביל אתם תומכים בהם כשהם חוקרים את עולמם מאפשרים

יותר אינטראקציות של הגש והחזר serve and return.

 

מבוסס על חומרים של המכון להתפתחות הילד של אוניברסיטת הרווארד.

 

 

 

בהצלחה

ד"ר גלית זנו

מנהלת פדגוגיה ומו"פ

רשת "התחלה חכמה"