ט”ו בשבט בטוח

ט”ו בשבט בטוח

במהלך חג ט"ו בשבט נהוג להגיש פירות יבשים, פיצוחים ואגוזים. מנהג זה עלול להיות מסוכן לילדים צעירים.
הסיכון בהגשת פיצוחים לילדים קטנים הוא שהם עלולים לגרום לחנק בילדים.
הילדים עלולים לשאוף מזון זה אל קנה הנשימה או אל הריאות ומכיוון שמזונות אלו סופחים נוזלים ומתנפחים, הם עלולים לגרום לחסימת דרכי האוויר.
במחקרים שונים נמצא כי פיצוחים כגון: בוטנים, שקדים, אגוזים, גרעינים או פיסטוקים - מהווים בין הגורמים המובילים לחנק או לשאיפת גוף זר, בעיקר לילדים תחת לגיל 5.

מאיזה גיל ניתן להגיש את מאכלי החג וכיצד?
אגוזים, שקדים, בוטנים ועוד גרעינים ופיצוחים למיניהם - אסור לתת לילדים עד גיל 5. ניתן לתת אגוזים ושקדים טחונים לפירורים אם המרקם חלק לגמרי ללא שברים.
פירות יבשים דביקים - עד גיל 4 יש להגיש בחתיכות קטנות (לאחר הוצאת הגלעין אם יש). הפירות עלולים להיות דביקים ולהידבק לקנה הנשימה. יש להקפיד על אכילה בטוחה כולל חיתוך והשגחה על לעיסה.

מדוע תינוקות וילדים קטנים בקבוצת סיכון לחנק?
ילדים קטנים פגיעים במיוחד לחנק מכמה סיבות: 
דרכי הנשימה של ילדים קטנים אינן מפותחות דיין, והן צרות וקטנות יותר משל המבוגר. בנוסף, רפלקס השיעול שנועד להוציא חפץ זר שחדר לדרכי הנשימה אינו מפותח דיו אצל ילדים קטנים. 
לילדים קטנים אין שיניים טוחנות מפותחות וחזקות בכדי ללעוס היטב את המזון, ולכן קיים סיכון גדול יותר לשאיפה של מזון בשלמותו. 
מבחינה התפתחותית, רכישת מיומנויות אכילה אצל ילדים מתפתחת במהלך שנות חייהם הראשונות. ילדים קטנים עדיין לומדים כיצד לאכול, ללעוס ולבלוע את המזון. 

חשוב לדעת - בשלושה שלבים פשוטים ניתן למנוע את רוב מקרי חנק:
הושבה - הושיבו את הפעוטות לאכול בישיבה, אין סיבה לאכילה בזמן משחק, ריצה או הליכה. ישיבה ליד שולחן האוכל היא גם הרגל טוב לחיים וגם מצילת חיים. 
השגחה - העיניים שלכם על הפעוטות האוכלים, התבוננות על הילדים אוכלים תמנע חנק כיוון שתבחינו במצוקה בזמן. 
הגשה - חשוב להקפיד להגיש מזון באופן המותאם לפעוטות, הקפידו לחצות מאכלים עגולים כמו ענבים, וזיתים. אין להגיש חתיכות גדולות של מאכלים אלא רק כשהם מוגשים בחתיכות קטנות ומתאימות ליכולת של הפעוט. 

חג אילנות שמח ובטוח