עמוד הבית > %D7%9E%D7%96%D7%9C%20%D7%98%D7%95%D7%91,%20%D7%A0%D7%95%D7%9C%D7%93%20%D7%9C%D7%9B%D7%9D%20%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A1:%20%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8%20%D7%A9%D7%9C%20%D7%92%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9C%20%D7%99%D7%9C%D7%93
מזל טוב, נולד לכם מינוס: המחיר של גידול ילד

מזל טוב, נולד לכם מינוס: המחיר של גידול ילד

כן, יקר לגדל ילד, וכנראה שתמיד יהיה ואנחנו יודעים שאלה לא חדשות לאף הורה.
כהורים אנחנו רוצים את הטוב ביותר עבור הילדים שלנו, וחשיבה כזו יכולה להוביל להוצאות מיותרות. יש כל כך הרבה צעצועים, סוגי עגלות, בגדים מיוחדים, אביזרי בטיחות, רהיטים מעוצבים, חוגים ועוד ועוד.. מה שגורם לקו בין צורך לרצון לפעמים להיטשטש ואנחנו פשוט שוכחים שהוצאות מסוימות הן אופציונליות. חוץ מזה, שאחרי הלידה, כשהילד רק ישן ואוכל, קל לחשוב שההוצאות הרציניות מאחורינו. אבל בשנים הראשונות של הילד ההוצאות גדלות מהר.

עם זאת, באמצעות יישום של כמה עצות מהמומחים שלנו, ייתכן ותצליחו לחסוך כמה מאות או אלפי שקלים בשנה.

כלל ברזל שכדאי שתתחילו ליישם - השאירו את המותגים לקרדשיאנס: אם הילד שלכם מבקש מכם צעצוע חדש, או את הנעליים שיש לכל הילדים בכיתה, חכו חודש. הצעצועים בצורת הדמויות מהתכנית המצליחה החדשה או המותג החם של היום כבר לא יהיו נחשקים כל כך כששאר הילדים בכיתה עברו לטרנד החדש.

הילד שלכם מבקש מחשב, טאבלט או סמארטפון חדש? שאלו את עצמכם אם הוא באמת צריך את המוצר חדש, והאם יש לכם את הכלים לשמור על הילדים מתכנים לא מותאמים ברשת. שנית, שקלו לרכוש מכשיר זול, לפחות עד שהילדים ירכשו את אמונכם בכל הנוגע לשימוש במכשירים טכנולוגים.

הרבה הורים היו שמחים שהילד שלהם ילמד לנגן. אבל לפני שאתם רצים לקנות פסנתר כנף, בדקו במרכזים קהילתיים ברחבי הארץ אם הם מספקים חוגי נגינה וכלי נגינה להשכרה. ואם אתם מתעקשים לרכוש אחד שיהיה רק של הילד שלכם, תשקלו לקנות מוצר יד שנייה – רק וודאו שהוא תואם לגיל ולגודל הילד.

איך אומרים "לא" מבלי שהילד ירגיש מקופח?

"כן" זה לחלשים - הרבה מהשיעורים בנושאים כספיים שלמדנו כילדים קרו כשלא קיבלנו את מה שרצינו או שהיינו צריכים לעבוד קשה בשביל לקבל. אלה החיים. נסו לנצל הזדמנויות שקורות ביומיום בשביל ללמד אותם. לדוגמה, בגן שעשועים, כשהילדה מחכה בתור לעלות על המתקן אפשר לדון אתוה עד כמה חשוב ללמוד לחכות למה שהוא או היא רוצה.

"לא" זו לא תשובה - אם אנחנו פשוט אומרים "לא", הילדים נשארים עם השאלה "מדוע" ועם התחושה שאמא או אבא סתם רעים. אם אנחנו נאפשר להם להבין מדוע הגענו להחלטה הזו, זה יסייע להם ללמוד לדחות סיפוקים. כשאנחנו נכנסים לחנות, ננסה גם להימנע מלהגיד 'אין לנו כסף בשביל זה', הם חכמים - הם יודעים שיש לנו כרטיסי אשראי. ננסה להגיד ש"אנחנו כאן כדי לקנות מתנה ל- X, ואנחנו לא הולכים לקנות משהו בשבילך, כי אנחנו לא כאן בשביל זה". הילדים מהר מאוד ילמדו שזה שנכנסנו לחנות לא תמיד אומר שאנחנו קונים להם מתנה.

אגואיזם, נצלו אותו - באופן טבעי ילדים מתמקדים בעצמם, והורים יכולים להשתמש בנטייה הזאת לטובתם. במקרים בהם ילדים רוצים ילקוט חדש אבל אנחנו צריכים לקצץ בהוצאות, הסבירו להם שאם הם רוצים את הילקוט הכי חדש, אנחנו לא יכולים לאכול בחוץ כל ערב ואם נוותר על מסעדות לתקופה הקרובה אולי אפילו נוכל לחסוך לטיול המשפחתי שרצינו.

רוצה? תקנה - לתת לילדים את האפשרות לקבל החלטות מסוימות בהוצאות, יגרום להם להרגיש מועצמים, ולאט לאט ילמד אותם את המשמעות האמתית של כסף. אם הילדים רוצים צעצוע חדש, תאמרו להם שהם יכולים לקנות אותו בעצמם בכסף שלהם, או לשמור את הכסף ולקנות משהו אחר שירצו במועד מאוחר יותר. נכון, זה שיעור שקשה לאנשים ללמוד בכל גיל, עם זאת, אין שלב מוקדם מדי ללמוד לדחות סיפוקים.

תזכרו שמחקרים מוכיחים שמבוגרים וילדים מאושרים יותר כאשר הם צוברים חוויות ולא רכוש. הילדים לא יזכרו את השנה בה היה להם את הילקוט של הפוקימון החדש, הם יזכרו את השנה שבה עשינו טיול משפחתי בצפון או באירופה.

כדאי לדעת מה אנחנו מנסים להשיג ולהבין מהם הערכים שלנו. קל יותר לומר לא לדחף של קניות והוצאות חסרות טעם כאשר אנחנו יודעים מהם הערכים החשובים לנו מושג איך כדאי לנו להשתמש בכסף כדי להשיג את המטרות החשובות ביותר בחיינו.

 

הכותבת היא רונית ורדי, מנחה פדגוגית של תכניות הגיל הרך למשפחה ולילד בחברה למתנ"סים הארצית. בעלת MA בייעוץ חינוכי ו- MA בהתפתחות הילד.