עמוד הבית > איך נלמדת שפה?
איך נלמדת שפה?

איך נלמדת שפה?




 

 

 

 

 

כשאנחנו עושים את הפרצופים והקולות המצחיקים התינוקות מקשיבים, מתבוננים ולומדים. כשהם מגיבים מתחילה, למעשה, שיחה שתוביל בהמשך למילים ומשפטים ובסופו של דבר לשפה שתשמש אותם כל חייהם.

תחילת השפה בסימנים, ג'סטות וקולות מצחיקים שהמבוגרים והתינוקות משמיעים. השפה נלמדת דרך אינטראקציה הלוך וחזור והיא בעצם דואט. מאחר ושפה נלמדת דרך האינטראקציה אף פעם לא מוקדם מידי, התינוקות תמיד מקשיבים ומגיבים.

מה שצריך הוא פניות ותשומת לב, לכן לדוגמא: כשאנחנו עסוקים בטלפון, נקטעת השיחה הטבעית ואנו לא שמים לב לתגובת הילד למה שנאמר לו והאינטראקציה בעצם איננה קיימת עוד.

לפני שתינוקות רוכשים הבנה של משמעות המילים הם צריכים לבודד מילים מהרעש הסובב אותם. הם עושים זאת באמצעות הפרדה של מילים המתייחסות אליהם וחוזרות על עצמן. לדוגמא: "מיץ? אתה רוצה מיץ?"

בגיל 24 חודשים ניתן למצוא אוצר מילים של בין 56-520 מחקרים מצאו שהפער נובע מקיום או אי קיום של אינטראקציה מילולית ולא מילולית בין הילד למי שמטפל בו.

אם כך אין צורך לקנות דבר על מנת לרכוש שפה כל מה שצריך זה לקיים אינטראקציה. לשים לב לילד כיוון שאחרת יש סיכוי לפספס את הסימן שהוא מעביר, את החלק שלו בשיחה.

חוקרים מתייחסים לאינטראקציה הלוך וחזור לפני שתינוק יכול להגיד אפילו מילה אחת. כמה שילדים חווים יותר "שיחות" אינטראקציה כאלה כך האזור במוח שקשור לשפה עובד ללא קשר למספר המילים שנאמרות או לכל דבר אחר.

המטרה היא להגיע ללפחות חמש פעמים הלוך וחזור:  ילד מסמן- מבוגר מגיב – ילד מגיב – מבוגר מגיב – ילד מגיב. 

שאלות שכדאי להשתמש בהן ויכולות לסייע התפתחות האינטראקציה: מי? מה? מתי? היכן? איך? ולמה?

ילדים מגיבים בדרכים מורכבות יותר לשאלות אלו מאשר לשאלות אחרות.

האינטראקציה מתחילה מלהביט לאן שהילד מביט, לשאול שאלות פתוחות לגבי מה שמעניין אותו, שאלות שמעודדות שיח לא שאלות סגורות שמסתכמות בכן ולא.

ילדים ששומעים הרבה שאלות שמעודדות חשיבה מבינים אותן טוב יותר ומפיקים מהם לעתיד.

שאלת הלמה? של פעוטות נהדרת בטווח הרחוק היא מובילה לתפיסה עמוקה יותר של העולם ולאוצר מילים רחב יותר.

כשהמטפלים מתייחסים למה שמעניין את הילד המילים מקבלות משמעות. " זה טוסטר, אנחנו שמים בו לחם והוא מתחמם. מה עוד מתחמם?"

אינטראקציה משחקית זה מה שנדרש ללמידת שפה.




איך הילד לומד חשוב לפחות כמו מה שהוא לומד. ומה שיגרום למילים להישאר זה שיחות משחקיות תוך אינטראקציה משמעותית מרגע הלידה והלאה.



ד"ר גלית זנו

מנהלת פדגוגיה ומו"פ

רשת "התחלה חכמה"